Pages

Saturday 7 April 2012

Tikar Hidayah




Menyusup suara azan itu

Membuatkan diri tersentak

Tersedar dari khayalan fana     
  
Sedetik ku tercari siapa diriku sebenar

Sebuah jasad bernyawa, kosong atau berisi?

Yang terpandu oleh segumpal darah


Tegakku berdiri melafaz kalimah agung

Persoalan demi persoalan bertandang dalam fikiran

Satu kesedaran yang telah sekian lama kunanti

Mula merasuki hati yang gersang

Kemana perginya diri saat ini?

Kemana perginya hati yang dahagakan kasih Ar-Rahman?

Kemana perginya jiwa yang rindukan hidayah Ar-Rahim?

Jiwa sedar mula memunculkan diri


Ya Allah!

Mudahnya aku menggadaikan jiwaku yang dulu

Membiarkan nafsu memerintah hati

Hingga kalimah Bismillahirrahmanirrahim tidak terkesan bagiku

Kembalikan zouq itu!

Kembalikan diriku yg dahulu

Air mata terhasil tak mampu memadamkan kekotoran jiwa

Aku perlukan hati-hati yang sedar

Aku inginkan sokongan yang tak pernah pudar


Di atas tikar sejadah

Aku merintih, mendamba cintaMu ya Rabb

Peluklah, pautlah hatiku menghampirimu

Agar aku tidak lagi mudah leka

Membiarkan nafsu memandu hatiku

Agar imanku tidak lagi terseksa

Dek kelalaianku sendiri


Inilah aku

Manusia yang mudah alpa

Bilamana keindahan menyapa dihadapan

Terpadam obor yang dahulunya berkobar-kobar

Sahabat, kasihanilah jiwaku

Tegakkan kembali semangat jiwaku

Semoga syurga menjadi destinasi terakhirku

Dan lenaku dalam buaian rahmatNya yang satu...

No comments:

Post a Comment